Menu
Du är här:

Nordbohus får ett komplett marknadsföringspaket

Nordbohus får ett komplett marknadsföringspaket med CGI-bilder som blev till en 3D-film och en interaktiv app som du hittar på App Store och Google Play. Tack vare dagens 3D-teknik kan vi digitalisera din produkt och omvandla en 3D-modell av hög kvalitet till en 3D-video med rörelser, specialeffekter och inställningar, men även till AR så att kunden kan visualisera sitt nya hem i verkligheten.

 

Fortsätt läsa om du vill höra mer om…

  • AR App som försäljningsverktyg
  • Att ge en upplevelse till dina kunder som garanterat intresserar dem
  • En investering som du kommer dra nytta av i många år framöver
  • Att vara först och att sätta din verksamhet på kartan

Kontakta oss

Skriv ett meddelande, så återkommer vi snarast möjligt

Tack, vi återkommer inom kort

Visuell kommunikation när den är som bäst

Du kanske kan känna igen dig själv i följande: Du arbetar på ett hustillverkningsföretag med ansvar för varumärkesbyggandet på ditt företag och vill vara en av de bästa på marknaden.

Det finns miljoner olika sätt att bygga ett varumärke åt en hustillverkare, men för att sticka ut måste du tänka utanför ramarna och inte bara vara ytterligare en i mängden. Det handlar inte längre om huruvida man ska använda 3D-teknik, eftersom det är det mest effektiva sättet att bygga ett varumärke åt stora hustillverkare. Det kanske kommer som en överraskning för vissa, men de flesta hustillverkare i dag har inte den ekonomi som krävs för att bygga ett helt nytt hus bara för att ta några högkvalitativa bilder. Alternativet är 3D-teknik, som gör att du kan visualisera alla storlekar, uppbyggnader, färger, detaljer etc., vilket är orsaken till att många föredrar denna teknik framför foton.

Det finns många sätt att använda 3D-teknik och möjligheterna är oändliga. Det kan göra det svårt att komma på exakt hur du kan få ut maximalt av att använda den. Om du vill visualisera dina hus kan du också ha nytta av 3D-teknik på många olika sätt. Potentiella användningsområden är CGI-bilder, 3D-filmer, produktkonfiguration och AR (augmented reality, förstärkt verklighet).

Det finns inget rätt eller fel sätt att göra det på, men det finns ett sätt att göra det mer effektivt. Vi kan hjälpa dig att få allt på en gång, och den rätta vägledningen för att hitta den perfekta matchningen för ditt varumärke och dina behov av visualisering.

Föreställ dig att du bygger ett hus. Du behöver en entreprenör, en rörmokare, en målare, en snickare och en elektriker, men de behöver också arbeta enligt olika tidtabeller. Om en av dem är försenad blir även nästa steg försenat och i slutändan saktar det ner hela processen. Det skulle utan tvekan vara enklare att ha en person som hade ansvar för allt, istället för att behöva kontakta varenda person, följa upp allt etc.


Du kan jämföra det med dina marknadsföringsmöjligheter.

Istället för att ha olika företag som gör bilder, filmer, styling, en konfigurator och AR får du ett komplett marknadsföringspaket och digitalisering av ditt företag med 3D. Det vi kan erbjuda är en komplett service: från att ta fram en 3D-modell för att skapa miljöer och styling i form av CGI-bilder och filmer till att skapa en konfigurator och till och med producera en app, där du kan visualisera din produkt i verkliga miljöer.

Ett utmärkt exempel på ett företag som får ett komplett marknadsföringspaket är den norska hustillverkaren Nordbohus.

Nordbohus ville inte vara...

...bara en hustillverkare i mängden. De ville bli ihågkomna av sina kunder, så att de i slutändan skulle välja Nordbohus framför konkurrenterna. Som vi nämnt tidigare handlar det inte längre om huruvida man ska använda 3D-teknik, utan om vilka delar av tekniken man ska använda. Innan vi inledde processen med att skapa ett komplett marknadsföringspaket lärde vi känna Nordbohus som företag. Vi frågade dem vilka mål de hade med sitt varumärkesbyggande och vilken typ av budskap de ville sända ut till sina kunder.

Allt började med 56 CGI-bilder, 28 på exteriörer och 28 på interiörer, som nu publiceras och används på Nordbohus webbplats och visas i deras kataloger. 3D-bilderna gjordes i samma anda som Nordbohus värderingar, önskemål och drömmar i nära samarbete med våra 3D-konstnärer och Nordbohus. Nordbohus ville ha drömlika platser, klassisk skandinavisk stil och hisnande styling som inramning till de färdiga CGI-bilderna.

Dessutom ville de kunna visa sina hus på ett levande sätt, vilket innefattade 28 3D-filmer som lades upp på deras webbplats. Som tidigare nämnt är det, när vi en gång har skapat en 3D-modell av hög kvalitet av en produkt – i det här fallet ett hus – enklare att göra små videoklipp som visar produkten ur olika vinklar och med rörelse. Syftet med att göra de här videoklippen var att övertyga kunderna att bli förälskade i husen. En tur runt huset med avslappnande musik, skandinaviska omgivningar och ett hem som kunderna kan se sig själva i, blir en tillgång för Nordbohus eftersom de inte kan visa det för alla i verkligheten.

Från CGI-stillbilder till AR

Nordbohus bestämde sig för att skaffa CGI-bilder för att visualisera sina hus och omvandla CGI-bilderna till små videoklipp med specialeffekter och rörelser, för att sedan börja utveckla en AR-app. En av fördelarna med att ta det där extra steget och skaffa en app för förstärkt verklighet är de många möjligheterna när appen väl finns.

  • Nordbohus kan nu använda appen som ett säljverktyg i verkligheten med sina kunder och till och med åka till deras byggarbetsplatser för att se utsikten, utan bara utifrån, utan även inifrån.
  • För att ta ett exempel: om en kund vill ha en viss utsikt från vardagsrummet har de nu möjligheten att se det i verkligheten. Med appen kan man använda kameran för att få bakgrunden, lägga till ett lager med ett hus och sedan gå in i huset för att se det från insidan.
  • Det ger garanterat kunden en fantastisk upplevelse, eftersom de inte enbart kan se huset från utsidan på rätt byggarbetsplats utan även från insidan.
  • Med den här typen av marknadsföringsmaterial handlar det inte bara om att sälja ett hus – det handlar om att sälja kundens dröm genom upplevelser. Men inte nog med det! Nordbohus nya kompletta marknadsföringspaket med CGI-bilder, videoklipp och AR-appen är en investering som de kommer att dra nytta av under flera år.
  • De visar för omvärlden att de är ett företag i framkant och sätter sig själva på kartan, men de gör också sig själva en stor tjänst då de enkelt har tillgång till nytt marknadsföringsmaterial i framtiden med det här paketet som utgångspunkt.

Som nämndes tidigare är det, när du väl har digitaliserat din produkt, väldigt enkelt att göra ändringar i priset, färgerna, materialet etc. Vidare kan du, när du väl har tagit steget att skapa en app, utveckla ett helt universum av dina produkter. Du får bakgrunden till den plats där du vill att huset ska vara genom att använda kameran, men du kan lägga till små detaljer på utsidan eller inne i huset, som kök, fönster, möbler etc. Det är en digitaliseringsprocess och ju mer du tillför den, desto mer får du ut av den. Du kan börja med att ta steget mot CGI-bilder – vi lovar att du inte kommer att ångra det!

 

Levent Pfitzner

Kontakta Levent Pfitzner för mer information