Menu

Ett uppdrag som växte till total visuell varumärkesprofilering

Danfoss

Produktbilder / Miljöbilder / Reklamfilmer / VR / Film / Kampanjwebbplatser

Det började med en film, men växte till något mycket större. För många år sedan presenterade Danfoss tre av sina affärsområden för oss. De gick igenom sina USP:er, målgrupper och de utmaningar som det innebär att föra ut företagets produkter på den internationella marknaden.

Eftersom Danfoss visade oss produktpresentationer tidigt i processen fick vi unika möjligheter att utveckla rätt koncept och ta fram rätt berättelser. Dessutom kan vi hjälpa Danfoss att välja de medietyper som passar bäst på de plattformar där de har störst chans att nå sina målgrupper.

Visuell kommunikation när den är som bäst

Danfoss utvecklar teknik för framtiden som gör det möjligt att åstadkomma mer med mindre. Danfoss spelar en aktiv roll inom de största tillväxtområdena i en värld som snabbt håller på att förändras: Infrastruktur, livsmedel, energi och klimat är i fokus för deras verksamhet – en verksamhet som har växt och blomstrat i över 80 år.

Danfoss-produkter är komplexa och produktionsutrustningen är stor och svår att transportera till konferenser och mässor världen över.

Ett enklare sätt att presentera produkterna är därför helt avgörande. Inför Danfoss Drives, världens största konferens om frekvensomriktare, var valet självklart: Virtual Reality (VR eller virtuell verklighet). Tillsammans med Danfoss har vi skapat minnesvärda produktpresentationer som ger massor av information och är intressanta och roliga att ta del av.

En, två, tre konferenser



VR och VR i realtid har varit en självklar mittpunkt för Danfoss Drives-konferenserna de senaste tre åren. Och det är inte svårt att förstå varför: Presentationerna ger besökarna bred och djup kunskap om Danfoss produkter och släpper dessutom in dem i Danfoss värld där de kan se produkterna i sina naturliga användningsmiljöer. Tack vare VR i realtid kan besökarna också hantera Danfoss produkter mer konkret: montera isär dem och vrida och vända på dem för att se alla detaljer.

Minska komplexiteten genom att berätta en historia

 

På Danfoss vågar man ta risker och ger sig gärna in på nya och outforskade områden. Varje dag tar de innovativa steg för att skapa framtiden – och vi har turen att vara en del av deras process.

Tillsammans har vi gett oss ut på spännande äventyr för att lansera nyskapande idéer. Vi har låtit balettens eleganta bildspråk symbolisera expertisen i Danfoss integrerade rörelsestyrning (IMC) och skapat en interkontextuell referens till ”Transformers” för att förklara magin i deras orbitmotorer.

Dessa resor grundas på förtroende och tillit, och vi är stolta över att kunna leva upp till Danfoss förväntningar och behålla deras förtroende.

Kraften i liknelsen

En Danfoss-produkt är lika noggrant balanserad och fungerar med samma synkroniserade exakthet som en balettduo. Avancerad utrustning, en enorm grön skärm och ett team med duktiga medarbetare gör det till verklighet. CGI kombineras med verkligheten när allt utom det gröna förvandlas till en storslagen produktberättelse.

I presentationsfilmen för produkten Orbital X agerar och reagerar skådespelaren i blindo, utan motspelare – handlingen utvecklas i redigeringsrummet, inte under inspelningen. Det är sådana här utmaningar som följer av att arbeta med 3D.

I dagens samhälle kan vi plötsligt stå inför situationer och moment vi inte riktigt kan hantera på grund av den snabba teknikutvecklingen, och det är något som även Danfoss Drives kan relatera till. Precis som mannen i filmen, som vidgar sina vyer och skaffar mer kunskap, går Danfoss Drives igenom samma process. På så sätt kan företaget förbli ”Consistently Awesome”.

Nedan kan du se filmerna och bakom kulisserna-material ...

Danfoss Drives - IMC Integrated Motion Controller

Behind the scenes - Orbital X

Danfoss Power Solutions - Orbital X

 

Danfoss Drives - consistently awesome

Kontakta Levent Pfitzner för mer information