Menu

Kontakta oss

Skriv ett meddelande, så återkommer vi snarast möjligt

Tack, vi återkommer inom kort

6 tydliga trender från Formland-mässan AW19/20

 

Av Chase Galliardo, stylist

Vi närmar oss långsamt september – en månad som även markerar en ny säsong. AW19/20.

Det är dags för ännu en förändring både vad gäller klädval och hur vi inreder våra hem. För att alla anställda på Cadesign form ska vara väl förberedda och redo inför kommande förändringar har vårt stylingteam tillbringat de senaste månaderna med att trendspana på olika mode- och designmässor för att snappa upp de senaste trenderna inför den kommande säsongen. Den senaste mässan vi deltog på var Formland-mässan. Det är Danmarks största designmässa och har samlat branschfolk i 35 år. Mässan är en viktig inspirationskälla för många företag i branschen och är på många sätt avgörande för vårt arbete här på Cadesign form. Genom att fånga upp aktuella trender kan vi säkerställa att våra kunder får tillgång till produkter som präglas av aktuella trender och material. Vi delar med oss av de 6 viktigaste trenderna för säsongen från Formland-mässan med utgångspunkt från vår verksamhet.

Några av de största trenderna vi upptäckte på mässan är egentligen bara en förlängning av förra säsongen och förra årets trender – men samtidigt har de på sätt och vis utvecklats till något helt nytt. Vissa trender får sådan genomslagskraft på marknaden att det vore omöjligt att inte nämna dem på nytt, särskilt eftersom de troligtvis blir svåra att undvika även denna säsong och sannolikt är här för att stanna en lång tid framöver. Låt oss titta närmare på de trender från mässan som vi tror får störst genomslagskraft under AW19/20.

#1 Terrazzons återkomst

Terrazzo fick en comeback för ett drygt år sedan och sedan dess har trenden vuxit och vunnit allt mer mark. Idag används materialet i princip överallt i allt från inredningsdetaljer till hushållsartiklar, som exempelvis stolar, bord, lampskärmar och hela väggar. Det är ett färgglatt men likväl enkelt och elegant inslag som ger en känsla av lekfullhet i våra hem.

Även om materialets sammansättning har ändrats något sedan det gjorde entré för 500 år sedan och peakade på 1970-talet, är stilen fortfarande densamma. Tack vare en uppdaterad färgpalett har terrazzo fått en fräsch modern look som lockar designers till att utforska nya sätt att använda detta intressanta retromaterial. Terrazzo kommer att vara tongivande hela säsongen men även under kommande säsonger. Glöm inte det när du planerar kommande kataloger och kampanjer – det färgglada materialet bör definitivt finnas med i dina annonser.

#2 Torkade och färgade blommor

Torkade växter och blommor har varit i ropet under en längre tid. Det är ett perfekt exempel på hur trender är i ständig utveckling. Torkade och färgade blommor är en av de största trenderna för säsongen och trenden är sannolikt här för att stanna många säsonger framöver, även om smärre justeringar görs som inför denna säsong. Det är ett trevligt tillskott till den torkade färgpalett vi redan vant oss vid. Den nya och förändrade versionen låter oss bibehålla stämningen som den nya nordiska stilen förmedlar men med inslag av lite mer färg. Många anser att den danska blomkonstnären Poppy Kalas är en av de viktigaste orsakerna till att denna trend blivit så populär. Hennes blomsterarrangemang har använts i kampanjer för Gucci, Georg Jensen, Nike och Normann Copenhagen, bara för att nämna några, och har också varit med i otaliga prestigefulla mode- och heminredningstidningar.


Torkade och färgade blommor fanns med överallt på mässan, i alla möjliga former och arrangemang. Vart man än vände huvudet möttes man av starka färger. Det är en lekfull och färgsprakande trend som tack vare sin enkelhet kan användas för att framhäva produkter och inredning eftersom den skapar uppmärksamhet och talar till alla våra sinnen.

#3 Dekorativa skedar

Detta är en relativt ny trend som fortfarande är på uppgång men som helt klart är värd att nämnas redan nu eftersom den håller på att smyga sig in i interiören även utanför köket. Skedarna fungerar snarare som inredningsdetalj än att fylla sitt ursprungliga syfte. Trenden kom förra året och fanns med på listan över trendprognoser för 2019. I själva verket var det främst snidade skedar av ben och horn som stod i fokus och trenden med naturmaterial ser ut att hålla i sig även denna säsong, med ett fåtal undantag. En sked har egentligen föga symbolvärde i sig men i vissa kulturer symboliserar skeden god hälsa och familjestyrka och där pryder ofta en sked köksväggen för att understryka sitt budskap. I drömmar anses skedar vara en symbol för stolthet och lycka – vem hade anat det?

Symboliken i denna typ av inredningsdetaljer skulle kunna ses som ett subtilt samband med vår tids rådande trender kring mindfulness och andlig medvetenhet men ingen kan med exakthet säga hur och varför denna trend är på uppgång. Det finns naturligtvis de som hävdar att det har att göra med att gröten ökar i popularitet... En sak är åtminstone säker: snidade skedar är en fantastiskt inredningsdetalj och dess unika utformning och fantastiska kvalitet förtjänar verkligen att hamna i rampljuset, precis som andra hemgjorda detaljer.

#4 Något unikt

Handgjorda föremål och keramik har alltid varit eftertraktade. Alltsedan konstformen gjorde entré i våra hem har efterfrågan på handgjorda inredningsdetaljer varit stor och denna säsong är inget undantag. Främsta fokus verkar fortfarande vara att äga något unikt. Denna säsong kommer t.ex. att bjuda på porslin där varje del är unik. Detsamma gäller vaser, skålar, brickor etc. Det innebär att de skiljer sig åt i form, färg och konsistens, även om de tillhör en storkollektion.

Många vill ha föremål med en historia som skapar en känsla av ärlighet och öppenhet i våra hem till skillnad mot massproducerade porslins- och inredningskollektioner. Trenden är starkt kopplad till mindfulnesslivsstilen som har varit det övergripande temat under ett par säsonger och allt fler konsumenter föredrar små butiker och lokalt hantverk i sin jakt på hushållsartiklar och inredningsdetaljer. Branschen går definitivt en tuff tid till mötes i takt med att konsumenterna blir alltmer kräsna och inte nöjer sig med enkla och billiga alternativ. Då gäller det att följa trenden och erbjuda unika föremål och produkter.

#5 Konst för alla, av alla.

I samma takt som jakten på det unika ökar blir också konst ett allt viktigare inslag i våra hem, i annonser och på de mässor vi deltar i. Idag förekommer konst i de flesta möbelkampanjer och inredningstidningar, antingen i enklare form eller som mer avancerade handgjorda dekorationer. Konst tillhör inte längre enbart samhällets elit. Den dominerar våra hem i största allmänhet och har blivit en viktig del av hemmets interiör. Balansen mellan känsla, kvalitet och funktionalitet gör helt enkelt konsten till den perfekta samarbetspartnern både inom mode och inredning.

Allt fler kommersiella varumärken och större företag har ett nära samarbete med konstnärer för att utveckla och skapa nya produkter för den moderna konsumenten. Via sociala medier kan dagens konsumenter enkelt utforska tusentals konstnärers produkter och verk med ett enkelt svep. Dessutom kan konst delas mellan olika länderna via exempelvis Instagram, vilket innebär att nya nischade marknader blir tillgängliga för allmänheten och att trenden snabbt vinner ny mark.

#6 Ett ständigt växande fokus på hållbarhet

Hållbarhet är fortsatt ett viktigt ämne som bidrar till att många branscher ändrar sina affärsstrategier i allt från marknadsföring till produktion och vilka material som används. Till syvende och sist handlar det om att ta ansvar och agera. Konsumenterna kräver att företagen tar ansvar för den bransch de verkar i och fungerar som en väckarklocka för företagen om att åtgärder krävs för att kunna överleva. Den hållbara trenden inger dock hopp på det stora hela och tenderar att ta allt mer plats säsong efter säsong.

Fokus på miljö och gröna lösningar är inget nytt men trenden att vidta åtgärder växer i rasande fart. Ur designperspektiv är det oerhört intressant att se hur kreativa många företag är för att uppfylla sina kunders förväntningar. Utvecklingen av gröna material är ständigt pågående och idag tillverkas fler möbler och husgeråd än någonsin av återvunnen plast. Vi står med andra ord inför en intressant och spännande tidsålder av upptäckt och kreativitet. Genom att vara öppna för nya outforskade designmöjligheter kan branschen presentera nya spännande produkter som fångar kundernas intresse.

Free webinar about visual configuration

 

Why do you need visual configuration and what effect does it have?

We'll answer those questions - and many more at our free webinar on November 26 at 10.30 CET.

 

Want to join us?

 

Sign up here