Menu

Kontakta oss

Skriv ett meddelande, så återkommer vi snarast möjligt

Tack, vi återkommer inom kort

Så får du ut mest av

sociala medier

 

 

Sociala medier = information overload!

 

I dag är vi väl medvetna om att vi människor utsätts för mycket mer information än vad vi kan ta ställning till. Man menar faktiskt att bara söndagsupplagan av The New York Times innehåller mer information än vad läsare på 1400-talet hade tillgång till under ett helt liv!

När vi loggar in på sociala medier är vi redan förberedda på den storm av information som väntar oss. Och vi vet att vi inte kan bearbeta allt. Därför använder vi olika metoder för att hantera all information – och den bästa metoden är att ignorera det mesta. Du känner kanske igen tendensen när du bläddrar igenom sociala medier och läser uppdateringar från några profiler medan du hoppar över andra.

 

GoVisual

 

Så hur kan du få folk att lägga märke till just precis dig? Go Visual! Visuellt innehåll säger mycket mer än ord, och bilder fångar blicken och skär igenom informationsbruset. Dock ska de vara av bra kvalitet eller kittla nyfikenheten.

Men det slutar inte där! Medan vi kommer ihåg 20 % av det vi läser kan vi människor minnas 80 % av det vi ser. Så det är bara att börja dela snyggt visuellt innehåll, sedan ska du se att du blir uppmärksammad och ihågkommen.

Men låt oss hoppa från kunskap till siffror med ett par representativa exempel från vårt SoMe-fokusområde just nu: bostadsförsäljning...

Tirsbæk Bakker: € 0,24 per klick!

 

Tirsbæk Bakker är ett område i Danmark som erbjuder det bästa av två världar: ett liv i samklang med naturen och med stadens alla möjligheter precis inom räckhåll. Det är alltså en plats man gärna vill bo på! Men för att vilja bo där måste man veta att det finns!

Tirsbæk Bakker använde sig av sponsrade Facebook-inlägg för att dela nyheten om sitt vackra område och de lediga husen. Med snygga bilder, en tydligt definierad målgrupp och fängslande texter lanserade Tirsbæk Bakker en Facebook-kampanj som resulterade i 8 157 visningar och 274 klick till deras hemsida.

Och det bästa av allt? Det kostade dem bara € 67, vilket alltså resulterade i ett klickpris på € 0,24. Det är alltså billigt! Särskilt när man ser till priset på produkten.

Kontentan: Om du har marknadsföringsmaterial av hög kvalitet kan Facebook ta dig långt – billigt!

Beddingen: 65 000 visningar

 

Beddingen är ett av många bostadshus som ligger vid vattnet i Ålborg. I deras marknadsföringsstrategi tog de ett par steg tillbaka och identifierade sina unika fördelar för att ta reda på hur de skiljde sig från andra.

För att dela med sig av budskapet använder Beddingen olika marknadsföringsmetoder. En av dessa är löpande aktivitet på Facebook, där hela kampanjen förbereds och delas upp i flera omgångar för att bevara det engagemang som människor har visat för projektet.

Med 65 000 visningar på sitt första videoklipp står det klart att det finns intresse för projektet och att videoklippet är underhållande. Och när folk tycker om det de ser så gillar, kommenterar och delar de det, vilket innebär att ännu fler människor ser videoklippet. Och om de tycker om det de ser så gillar, kommenterar och delar de det, och snöbollseffekten fortsätter ...

Kontentan: Producera spännande innehåll och använd snöbollseffekten till din fördel!

Hur når man framgång på sociala medier?

 

Kvalitet är allt! Om ditt budskap är tydligt, intressant och vackert att se på kan du uppnå mer. Då blir människor mer benägna att lägga märke till det, klicka på det och kanske till och med engagera sig genom att gilla, kommentera eller dela.

Prioritera därför innehåll som kan engagera din målgrupp! Den goda nyheten är att den kunskapen är lätt att implementera – 3D är flexibelt och varje bild kan utvecklas med fler vinklar, en ny styling eller till och med bli ett videoklipp!

Låt kreativiteten flöda när du skapar nytt innehåll så blir dina följare inspirerade.

 

Källor:

books.google.dk

forbes.com

marketingprofs.com

Free webinar about visual configuration

 

Why do you need visual configuration and what effect does it have?

We'll answer those questions - and many more at our free webinar on November 26 at 10.30 CET.

 

Want to join us?

 

Sign up here