Menu

Kontakta oss

Skriv ett meddelande, så återkommer vi snarast möjligt

Tack, vi återkommer inom kort

Känns det?

 

”I grund och botten handlar marknadsföring om att berätta en historia. De bästa marknadsföringskampanjerna tar oss på en emotionell resa – de spelar på våra behov och önskningar samtidigt som de berättar om en produkt eller tjänst.” Melinda Partin i Offending the Audience.

 

Casper Thomsen på vår filmavdelning vet vad som kännetecknar en bra berättelse: – Storytelling handlar om att ha ett bra kärnbudskap och göra det visuellt tilltalande, säger han. På Cadesign form samarbetar Casper med andra begåvade konceptutvecklare och vänder och vrider på en produkt, hittar dess innersta väsen och skapar en visuell och medryckande berättelse som väcker produkten till liv.


Här är Caspers syn på storytelling, som vi presenterar med hjälp av en produktfilm om avancerad ventilation som vi skapade för NOVENCO Building & Industry.

Därför funkar det

Psykologin bakom storytelling

 

Nu vet vi VAD som kännetecknar storytelling. Låt oss nu titta på VARFÖR storytelling är ett effektivt verktyg för att få fram ett budskap.

Enligt John Kotter, professor i ledarskap vid Harvard Business School och författare till The Heart of Change, är stegen som leder till förändring inte ”analysera, tänka, förändra” utan ”se, känna, förändra”. Anledningen till detta är att de flesta av våra beslut baseras på känslor.


Det är här som storytelling kommer in i bilden. Våra hjärnor är utformade för att tycka om en bra berättelse. När en berättelse har fångat vår uppmärksamhet blir vi mer nyfikna, mer uppmärksamma och våra känslor väcks till liv. Vi blir mer öppna och mottagliga för ny information och nya budskap – och blir därför även redo för förändring.

När vi ställs inför fakta, siffror och rationella argument drar vi våra slutsatser utifrån tidigare åsikter, erfarenheter och antaganden. Att påverka dessa är väldigt svårt, i vissa fall omöjligt.


Om vi däremot lyssnar på en bra berättelse är budskapet inbäddat i anekdoter, symboler, bilder och metaforer. Det känns inte som att lyssna på ett argument och det är därför lätt att glömma att tänka kritiskt.


Vi sänker garden, blir känslomässigt engagerade och använder inte de rationella system som normalt aktiveras när någon försöker påverka vad vi tycker och känner.

Det finns en god anledning till detta. När vi blir känslomässigt engagerade aktiveras en del av vår hjärna som kallas amygdala. Detta center samlar in viktig information från vår omgivning och skickar den sedan vidare till hippocampus, centret för inlagring och återkallande av minnen.


Vi slår vad om att den reklam som du faktiskt minns var paketerad i någons slags berättelse. Det är berättelserna som fastnar i minnet. Punkt slut.

Hur det funkar

Försäljning och storytelling

Det är väldigt enkelt och väldigt effektivt. Tala till hjärtat, inte till hjärnan. I fallet med Novenco har vi en produkt med ett starkt huvudbudskap: bättre luftflöde. Budskapet måste presenteras på ett visuellt tilltalande sätt och skilja sig från allt liknande marknadsföringsmaterial på en mässa. Vi behövde därför hitta en metafor för att visualisera USP:arna snabbhet och effektivitet, och vips så hade vi en vindkänslig, excentrisk, söt och narrativt skicklig historieberättare – flugan!

Hitta huvudbudskapet. Fastställ de tre starkaste värdena och låt fantasin flöda i alla riktningar. INGET är för konstigt, för provokativt eller för excentriskt. Den perfekta idén har ofta sin grund i okonventionellt tänkande. Se sedan till att förverkliga idén på ett kvalitativt sätt ... det finns inget sorgligare än en förstklassig idé som förverkligas på ett undermåligt sätt. Som av en händelse är just storytelling och högkvalitativa presentationer vår specialitet.

 

“Marknadsföring handlar inte längre om sakerna du producerar, utan om vilka berättelser du berättar.”


Seth Godin, författare, entreprenör, marknadsförare och föreläsare i: This is marketing!

Novenco

Novenco och den flygande maskoten
- titta på filmen

Gå till kundberättelsen

Levent Pfitzner

Kontakta Levent Pfitzner för mer information